Friday 23 March 2007

Vrijdag 23-03 een aantal woorden met de security door een misverstand in de buurt bij de Western wall;

Ja gisteren was ik dan nog denk ik een van de laatste keren bij de Western wall toen ik op een trap stond met een mooi uitzicht op het plein en de klaagmuur met beneden mij een van de entry's waar je door detectors moet wil je echt het plein op kunnen etc.

Het was voor mij helemaal niet bekend en zag af en toe een joodse man of vrouw achter mij naar beneden lopen vaak wel orthodoxen en veel arabieren/moslims. Op een gegeven moment wilde ik een mooi plaatje schieten maar ja in wat voor positie toen een van de securities zenuwachtig bij de detectoren naar buiten kwam. Hij droeg een wapen op zak en riep iets naar mij boven in het hebreews waar ik natuurlijk geen antwoord kon geven zodat ik in het engels wat tegen hem terug zei van; I come from Holland bla bla.... Hij haalde een aantal collega's van hem erbij en ze keken elkaar aan en keken naar mij boven en ik dacht zo bij mijzelf ik loop wel naar beneden naar hen toe voordat het misschien wel echt uit de hand zou lopen.....

Een van de securities liep mij tegemoet en begon gelijk in engels mij wat vragen te stellen over het op en neer lopen met je camera en vond het wat verdacht.... Ik vertelde hem dat ik uit holland kwam en hier al een tijdje was en werkte als volunteer etc waarop hij mij vroeg en waar dan en heb je je paspoort bij je... Nee toevallig nou niet zei ik en lijk ik soms op een arabier of denk je dat ik een spion of zo en raakte wat geprikkelt en het is niet altijd makkelijk dan juist in de H.Geest te blijven, ik wist het ook niet dat je vanaf daar geen foto's mocht maken. We zitten hier in Israel en het is geen nederland... maar oke my excuse he said en we gaven elkaar een hand.

Het is vervelend zo'n incident maar zo zie je maar hoe waakzaam ze zijn en op alles voorbereid want vooral met de Shabbat zijn er ook extra soldaten naast de politie met hun hele uitrusting daar bij de muur...

Hier leer je weer van......in de praktijk.

No comments: