Sunday 18 March 2007

Laat het maar door je handel en wandel zien, mijn verblijf bij een moslimfamilie;

Afgelopen donderdag tot zaterdag ben ik met een collega van de middaggroep mee naar z'n familie geweest en heb daar gelogeerd. Ook was er een arabische bruiloft in de familie zo die mocht ik dus ook niet missen zo gaat het daar... Ze wonen in een klein plaatsje niet ver van Nazareth..

Zo rond 20.45uur komen we samen in Abfula aan waar de interliner zijn eindbestemming heeft. Het is een winderige avond als Ali even een telefoontje pleegt naar huis en vertelt dat zijn vader hier om ongeveer een minuut of 15 is... Het is een joodse plaats wat je dan ook gelijk weer opvalt door de vele joodse winkels en de mannen in het zwart en de gewone joodse bevolking. Er zijn ook wel mensen van arabische afkomst maar het is hier de minderheid...

Met een soort kleine blauwe jeep was daar zijn vader dan en hij stopte voor het busstation zodat we snel even onze spullen konden inladen. In wat gebrekkig engels maar toch de moeite nemend stelde hij zich voor en kwam Ali hem soms met wat woorden te hulp. Ik stelde mij ook voor etc....mijn eerste indruk was dat het een vriendelijke man was met respect naar de ander..wat ook later bleek. We reden het kleine plaatsje binnen waar Ali ouders wonen en de andere familie en vrienden etc.... Het is een typisch arabisch dorp waar natuurlijk de moskeen niet mochten ontbreken en totaal verschillend in vergelijking met een joods dorp of plaats.. Vaak ziet het er (helaas) wat verwaarlozer en niet echt onderhoudend uit en zou het (weer) met een financiele kwestie te maken hebben denk je dan..? Ik weet het niet maar je kan er gewoonweg niet omheen dat je met de realiteit hier te maken hebt.

Maar daar kwam ik niet voor, we reden het erf op waar 2 royale huizen stonden en typisch in de moslimstijl gebouwd maar wel mooi op hun manier... Thuis gauw de spullen uitgeladen en verder niemand aangetroffen zouden we weer vertrekken naar de bruiloftparty dan in de auto van zijn vader. Het was in hetzelfde dorp bij een van de familieleden en waar alles al was uitgestalt met een soort tent vele mensen, een tafel vol met verschillende gerechten en muziek in arabische stijl niet kon ontbreken natuurlijk... Mannen en vrouwen gescheiden en maar wat handen schudden en aan tafel dan maar waar je met service werd bediend...
Op een gegeven moment zei Ali tegen mij Pieter this is my mother en schudde haar de hand, ze was in een soort blauwe jurk gekleed maar wel met een doek om haar hoofd. Ze had een vriendelijke uitstraling leek me zo...het was dan ook even een momentopname. This is my brother from Italy and that is my other brother etc.... Ja hoor op een gegeven moment moest ik de dansvloer op waar mannen hun beste dansen lieten zien op de arabische muziek en probeerde ik de passen bij te houden en na te doen. Niemand die je uitlachte of zo en er werd geklapt en gezongen.... Iedereen was op z'n eigen manier vrij en de sfeer was gezellig maar druk wat ook bij de cultuur hoort. Het was modern en niet alle vrouwen waren gesluiert of zo en dansden op een gegeven moment ook mee......
Daarna riep de vader van hem mij even apart en hadden nog wat gepraat over van alles en nog wat en hij zei voel je vrij... en ging dan ook op een gegeven moment weer even verder kijken.

Halverwege het feest zei Ali ik vind het genoeg en ben ook moe van de week zodat we dan ook samen met de auto van een van z'n andere broers al naar huis gingen.
Thuis was er al een kamer gereed waar we logeerden, de rest van de familie kwam wat later thuis.
De volgende dag zijn we er redelijk vroeg uit gegaan omdat we wat hadden gepland. Eerst de koffie van de vrouw des huizes aan de eettafel en even weer een gesprek z'n pa. De huiskamer was ook groot in een typische stijl maar wel mooi met veel wandversieringen en schilderijen waarvan er een was met denk ik een tekst uit de Koran. Z'n moeder had veel moeite met een andere taal en stelde mij via vertaling wat vragen over hoelang je hier bent en haar zoon heb leren kennen etc... Ho dan nog even de echte arabische koffie in de kleine kopjes die met een soort pollepel ingeschonken wordt..

Het was tijd om te vertrekken naar Nazareth en daar wat in de ochtend te nuttigen als een soort ontbijt, zo dan maar weer met een andere auto van de familie dat was geen probleem..
Ali dorp is mooi gelegen tussen verschillende bergen (hoofdzakelijk middelgebergte) met veel groen waar we ook nog een kijkje later zouden nemen. Het was helaas een wat grijzige druilige dag met af en toe even de zon er doorheen

De stad doet mij/ons herinneren aan waar de Here opgroeide en je ziet dan ook vele verschillende dingen die hierop moeten duiden maar veelal met een commerciele toeristische trekpleister.....voor verschillende "soorten" christenen etc. Er is daar wel een van de grootste christenkerken van de wereld gesticht.... en de stad is 50/50 verdeelt in joodse mensen en moslims en arabische christenen en nog wat andere groepen.
We zijn dan ook even de kerk binnen gegaan want het was er druk met mensen uit afrikaanse landen, daarna zijn we dan even door een soort bazar gaan wandelen waar van alles en nog wat was uit gestalt...zodat de uren verstreken dat we maar ricting huis gingen want de warme maaltijd stond op ons te wachten...

Thuis aangekomen was de tafel uitgestalt met verschillende arabische gerechtjes die je dan maar moest proberen
eten en praten en dan vragen (de vrouw) hoe het smaakte..? Het was allemaal natuurlijk heel apart alhoewel je wel een beetje het arabisch brood herkende en nog wat andere dingen en was redelijk verzadigd...

Daarna kwam de arabische koffie weer op tafel en dronk een rondje mee dan uit beleefdheid... Buiten was het weer redelijk opgeknapt dat Alie zei dat we nog een stukje gaan rijden richting de bergen. We namen maar weer de oude wagen die wel tegen een stootje kan want de wegen zijn nou ook niet je van het. We reden richting het dorpje van een andere collega van het werk die vlakbij het dorpje van Alie ligt en aan de voet van de berg Tabor.... De omgeving is zo bijzonder mooi hier zeker als de zon al wat ging zakken achter de verschillende wolken en de bergen in een bijzonder licht werden omgetoverd.

We reden het dorpje door voordat we de kronkelweg van de Tabor opreden met vele S-bochten die behoorlijk scherp waren en klimmen maar....en het was prachtig hoe je steeds zag in het dal hoe alles zo klein werd en dan het aanschouwen van langzaam zakkende zon achter de andere bergen. Normaal in de zomer als het stralend helder weer is heb je een prachtig uit zodat je de zee van Galilea ziet en Tiberias etc. We hebben wat foto's op de berg genomen van een klooster en onderweg. de "geestelijke" betekenis van de berg zette mij aan het denken mbt Yesua.....
Vanavond zou het vervolg van de bruiloft zijn van de familie van Ali maar wij zijn met z'n tween er niet meer heen gegaan en zijn naar zijn oom en oma even geweest en wat vrienden om de avond door te komen en hebben het niet al te laat gemaakt.
De laatste dag hebben we in huiselijke sfeer doorgebracht en Ali's moeder gaf mij nog 2 mooie schaaltjes helemaal ingepakt van de bruiloft van een van haar andere zoons en blijkbaar hadden ze mij toch op hun manier geaccepteerd.
Ze wisten dat ik christen was en zij lieten op hun manier hun gastvrijheid en warmte zien zonder dat er iets van aanstoot te merken was omdat ik christen was, ze respecteerde mij volledig.... We hebben nog over de situatie hier gepraat (de vader van Ali en ik) in het algemeen en de verschillen tussen de arabieren en de palestijnen op zich..

Ik mag dit dan toch als een bijzondere persoonlijke tijd hebben mogen ervaren en heb dan ook nog wat foto's hierbij geplaatst die er gauw aankomen.....

No comments: