Monday 18 December 2006

Mijn werk binnen Israel Elwyn;

De eerste foto's van mijn werk komen er hopelijk spoedig aan maar kunnen niet zomaar gepubliceert worden omdat er in het verleden daar misbruikt van is gemaakt vertelde een van de casemanagers. Gelukkig komt er wel weer wat versoepeling in dus even geduld svp..

Hierbij alvast een paar foto's van ons (wisselend) team volunteers en een avondje uit op de kosten van het werk met Hila (onze volunteerscasemanager

Op deze foto is aan de linkerzijde van de tafel de 3e vrouw van achteren naar voren onze volunteerscasemanager; Hila.

Afscheidavondje van Mirjam (2e van links voor) als zij binnenkort het team gaat verlaten en naar nederland teruggaat. De 2 meisjes rechts vooraan komen uit Denemarken en gaan binnenkort ook het volunteersteam verlaten.

donderdag 28-12-2006; een leuke groepsfoto met een team waar we nog behoorlijk op sterkte waren...

Gisteren zijn de groepen vanwege het slechte weer in hun eigen gebouw gebleven, in overleg met Ivanca (mijn casemanager daycentre) zijn er wat dingen bedacht voor hen om toch creatief bezig te zijn. Dit geldt natuurlijk niet voor elke groep maar voor de groepen op niveau. We hebben boxes gemaakt met wat spullen erin om wat te gaan verven of te tekenen en hebben het weer erbij betrokken en naar de groepen gebracht. Zo was het daycentre dan ook dicht want het is niet te doen voor de residents en heb ik op mijn gedeelde groepen gewerkt. Hetzelfde geldt voor vandaag en Ivanca had een day-off.. Het is koud!!!!

vrijdag 29-12-2006 een bezoek aan een ziekenhuis;

In een van de middaggroepen waar ik assisteer met het helpen van de residents bij het eten geven kreeg ik een meisje toegewezen die de laatste maanden heel moeilijk eet. Efrath is haar naam je zou zeggen wat haar uiterlijk betreft dat ze ongeveer 11 of 12jaar is ook juist vanwege haar zeer zwakke gestel opdit moment en ik hoorde van mijn joodse collega dat zij 25jaar is..

Rachelli de casemanager van de middaggroepen had haar juist mij toe vertrouwt en dat vond ik wel bijzonder. Mijn joodse collega heet Jaffa en zei vertelde mij wat de achterliggende reden eigenlijk was. Efrath's vader heeft qua uiterlijk iets van mij omdat ik een bril draag en een beetje de vorm van zijn gezicht. Het is namelijk zo dat haar ouders ergens in het noorden wonen en haar moeder zit ook in een rolstoel en dat het voor hun ook niet altijd makkelijk is om weer naar Jerusalem te komen. Zo misschien zou daar dan dat kleine (wondertje?) zijn bij een helder moment dat Efrath in haar zwakheid en moeite misschien haar ogen opslaat en "haar vader" ziet en hierdoor misschien een opleving krijgt om weer te gaan eten....... Helaas tevergeefs zodat men tegen een kritieke fase aanzit en er beslissingen moeten worden genomen van hogerhand in overleg met ouders en managers...De knoop is doorgehakt Efrath is naar het ziekenhuis gebracht om haar daar weer op krachten te krijgen en haar voor te bereiden voor de operatie want het heeft met haar maag te maken ook juist doordat ook zij niet meer naar het toilet kon gaan... Het is de bedoeling dat er bij haar (voorlopig) een stoma wordt ingebracht. Vandaag dan heb ik met Jaffa haar een bezoek gebracht in het Hadassa ziekenhuis in Jerusalem, ze zag er een stuk beter uit en haar ogen waren helder in het horen en haar reactie passief etc. Ook de kleur van haar gezicht was beter en Jaffa straalde helemaal omdat zij zo bewogen is over haar groep op het werk en in het bijzonder Efrath, tenslotte kent ze de kinderen vanaf dat ze nog heel klein waren en ook omdat ze hier ook al 23jaar werkt.. ze kent de residents door en door. Ik vond het fijn en het deed me goed dat Jaffa vroeg of ik mee wilde gaan juist ook omdat je volunteer bent en er toch bij betrokken ben en ze mij blijkbaar niet zo ziet uit de gesprekken die we soms met elkaar hebben. Nadat Efrath geopereert is zouden we weer samen haar opzoeken.....

Een feestje binnen Elwyn met muzikanten en residents van verschillende groepen;

1 comment:

Anonymous said...

Is het zo goed Pieter?