Saturday 16 December 2006

Een gesprek, een rondleiding en het begin van mijn werk

Volgens een afspraak (zondag) kreeg ik op een gegeven moment een gesprek met de Hila zij is de casemanager die over de coordinatie van de volunteers gaat. Het was een goed gesprek in een ontspannen sfeer, ze vertelde mij eerst wat van de zakelijke kant; dat je als volunteers een maandelijks zakgeld krijgen als je hier minimaal 1maand of langer blijft. Met kost en inwoning is dit ongeveer 500,- shekel en komt overeen met ongeveer 100,- euro. Dan de echte kennismaking wederzijds en iets over mijzelf, daarna gaf ze mij een rondleiding over een groot deel van het complex. Ze legde het een en ander uit over de wooncomplexen van de residents en hoe dit verdeelt was met de units en de eigen groepscasemanagers en de functies van de andere gebouwen en de centrale keuken..
Daarna zijn we terug gegaan naar haar office en vertelde hoe de roosters werkten en over vrije dagen etc. In wederzijds overleg kwamen we er op een gegeven moment samen uit dat ik zou beginnen in het daycentre omdat daar een volunteer weg zou gaan..
Ik zou op maandag met Hila aan de casemanager van het dagcentrum worden voorgestelt en dit is Ivanca. Het blijkt dat alle casemanagers hier vrouwen zijn en joods of van joodse komaf en gestudeerd. Ivanca vertelde een en ander over de geschiedenis van het daycentre toen zij er pas kwam werken en een big mess moest aanschouwen dus er moest een en ander gebeuren om het weer te ordenen en te organiseren etc. Gelukkig beetje bij beetje is dat wel gelukt maar stapje voor stapje... Ook met de local workers moest het natuurlijk opnieuw goed samenwerken zijn maar dat loopt toch nogal stroef maar we hopen op een vooruitgang en zal wat tijd nodig hebben.
Ze legde mij uit wat de bedoeling van mijn taken daar zijn in grote lijnen, veelal gaat het om han en spandiensten om haar te assisteren als het nodig is met verschillende taken zoals met een van de residents naar de tandarts ter gaan of een stukje lopen voor een aantal die het nodig hebben en niet constant binnen kunnen blijven. Daarnaast zou ik op 1vaste groep gaan werken. Dit was tijdelijk even mijn gedeeltelijke daginvulling maar gelukkig niet voor lang omdat ik ook niet aan een volle dagtaak kwam van ongeveer 8uur.

Nadat ik opnieuw met Hila had gesproken over de middaginvulling kwam ze met een voorstel waar ik vrijblijvend mee kon instemmen of ik dat wel leuk vond en zou met haar even op gesprek gaan bij Rachelli (Rachel) zij is de casemanager van de middaggroepen. Als ik om 12.30uur bij het daycentre klaar ben is het de bedoeling om de 2 gedeeltelijke groepen residents te assisteren bij het in de bus helpen bij het daycentre en hen te brengen naar hun eigen appartementen en hen ook weer uit de bus te helpen. Voortaan zou ik dan ook s'ochtends vanaf 08.30uur wanneer ik alles gecheckt heb in het daycentre de gedeeltelijke groepen van die appartementen met het busje ophalen en met hen naar het daycentre rijden om hun daar weer eruit te helpen. Met deze groepen zou ik dan ook mijn middagprogramma gaan invullen..zoals oa bij het assisteren met eten geven op een groep.

Nog even iets over de local workers in het algemeen deze zijn van arabische, joodse en russische afkomst echt een gerichte opleiding of iets dergelijks wat met deze doelgroep te maken heeft hebben ze niet op een paar na. Veelal komen ze uit hele sectoren maar vonden daar geen werk in..

Dan heb ik mijn eigen pauze van 14.00-14.30uur en ga daarna naar een aantal van de residents terug van 1 van de 2 groepen om met hen nog wat activiteiten te doen en te stimuleren in wat ze al kunnen en waar ik verder vrij in mag zijn...Ook hier neem ik een plek in van een volunteer die uit ons midden is vertrokken.
Zo werk ik dan momenteel ongeveer zeven en een half uur per dag en dat loopt goed.

No comments: