Wednesday 28 February 2007

M'n joodse collega Jaffa heeft een redelijk ernstig ongeluk gehad en is zeker een maand afwezig;

Veelal zijn de huizen hier tegen of op de hellingen van de rotsen gebouwt zo ook het huis van mijn joodse collega die niet ver van Elwyn woont wel even de drukke straat oversteken en extra opletten want ze rijden hier behoorlijk hard en een enkeling stopt bij het zebrapad...

Jaffa stond mij al op te wachten aan het begin van de trap want we moesten een stuk naar boven om bij haar huis te komen en ik drukte haar een boeket bloemen in haar handen en vroeg hoe het met haar ging.....
Het ging wat beter zei maar ik sta nog onder controle van een arts van het Hadassah ziekenhuis maar doe het rustig aan alhoewel collega's en de staff haar belden om een keer langs te kunnen komen maar hun nog moest afzeggen omdat ik het nog niet echt aan kan en constant maar mensen over de vloer zie ik niet zitten.
Ze woont in een leuk ingerichte flat en was erg gastvrij en er stond van alles op tafel, ze vertelde me eerst wat over het ongeluk met een auto die haar geschept had...en wonder boven wonder had ze gedeeltelijk wat kneuzingen aan haar linkerzij en er was wel een botje in haar neus gebroken zodat ze naar het ziekenhuis even was geweest om het recht te zetten etc. Ik dank God want het had erger kunnen aflopen zei ze me en was blij mij te zien juist omdat ze de situtatie waar ze in zit met mij kon delen en haar hart kon lucht en wetende van mijn aanstaande vertrek waar ze aan de ene kant begrip voor had maar het toch een gemis zal zijn....


Ze werkt al 23 jaar bij Elwyn en kent de geschiedenis van de organisatie in het algemeen van binnen en buiten en van vele mensen. In het verleden was de organisatie van de staat en kreeg ook staatssubsidie en werkten er veel joodse medewerkers/sters maar doordat de goverment op een gegeven moment Elwyn ging privatiseren hebben amerikanen dit grotendeels overgenomen. Er heeft een grote reorganisatie plaatsgevonden en veel joods personeel ging weg omdat het management met goedkopere krachten wilden werken. Dit was een kans voor veel arabische mensen die wel alles wilden aanpakken en ook hadden ze de kennis etc. niet in huis die je toch voor dit werk nodig heb.
Het gaat bij mij niet om de arabische mensen op zich zei ze, maar ze hebben toch een hele andere kijk op alles ook vanuit hun cultuur en misschien religie en hoe kijken ze tegen dit soort mensen (de residents) aan....
Uitzonderingen daar gelaten hoor...want overal heb je mensen die een hart voor andere mensen hebben ook zo deze doelgroep en er echt voor willen gaan en zich willen inzetten.
Er is heel veel verandert binnen Elwyn in de loop der jaren wat ze allemaal heeft meegemaakt en ook wat haar afdeling betreft mbt de managers en collega's, juist toen er op een gegeven moment een verloop van managers bij haar afdeling was en nieuwe leidinggevenden van buiten werden aangetrokken die het wel even beter zouden weten is er veel mis gegaan. Vanwege haar lange staat van dienst en ervaring etc. hebben een aantal collega's moeite met haar juist omdat zo ook nog eens joods is....Veelal jaloersheid zei ze en onjuist bejegenen zodat ze steeds op het kantoortje zitten bij de manager....
Dit snijdt als een mes in m'n hart en niet omdat ik het zo beter weet dit toen pijn en hoe kunnen managers al die verhalen geloven van collega's die er nog niet eens zo lang werken zodat ik op het matje wordt geroepen....

Peter your come on the right time and you are so patient and has a listen ear, I thank also the Lord that He give me the strenght...in this situation and also the accident from some weeks ago.. But my two childeren they help me so in everything. Ik zag in haar ogen wat tranen en dacht zo bij mijzelf als de een lijdt lijden de anderen ook mee...
Ik zei haar nu er een andere casemanager is gekomen die totaal anders is meer socialer ook naar the workers in het algemeen is er weer hoop en geef het een kans... De tijd vloog voorbij zodat ik op een gegeven moment zei dat ik maar zou opstappen want haar dochter met de kinderen en haar man zou komen en zij zijn religieus en Jaffa had wel alles voorbereidt voor de Shabbat.

Ik vroeg haar of ik voor haar mocht bidden en ze had er geen moeite mee... en legde alles zo in Zijn handen wat haar leven en situatie betreft als gescheiden moeder met 2 kinderen hele zorgzame kinderen....en bad ook dat the Holy Spirit persoonlijk haar hart zou openen voor Yesua.... Ze was even stil en bedankte me toen de sleutel in de deur ging en haar dochter binnenkwam etc. Ik loop nog even met je gedeeltelijk mee omdat het met die trappen toch een doolhof is. Ik gaf haar schoonzoon en dochter nog een hand en zei een gezegend Shabbat Shalom...

Ik hield nog even haar hand vast voordat we uit elkaar gingen en ik zei we houden contact...

No comments: